A cikk eredetileg megjelent: 2010. szeptember 06-án
Biztosan sokan vannak rajtam kívül, akiknek boldogság járja át a lelkét, ha meglátnak egy farost! Mi is az a faros? Nem, nem a szomszéd csaj, bár az is faros, de egyébként amiről szó van, az egy busz, és ő is a nagy segge miatt kapta ezt a becenevet! Nos, az Ikarus 55-ös és 66-os típusú autóbuszról áradozok éppen, bár szerintem ezt mindenki kitalálta.
Különleges műszaki megoldások jellemezték a típust, a világon ő volt az egyik első igazán sikeres konstrukciójú, önhordó szerkezetű autóbusz. Számos nemzetközi díjat nyert. Széles körben exportáltuk, Kelet-Németországtól Kuvaitig nagyon sok helyen öregbítették mérnökeink hírnevét. Van olyan ország, ahol az 1990-es évek elejéig menetrend szerinti járatokban közlekedett. Évekig járta például a Berlin-Moszkva járatot! Nem semmi!
Sajnos pártunk és kormányunk már akkor is a helyzet magaslatán állt, és elrendelték az Ikarusnak évi 30 000 darab babakocsi legyártását is! Ez pedig két műszakban is napi kb. 120 babakocsit jelent, tehát 8 percenként el kellett készülnie egy-egy babakocsinak! Kicsit sem nagy kapacitás-elvonás a buszgyártástól, igaz? De még így is 1953 és 1973 között elkészült 16726 darab faros busz! Ez a szám együtt takarja a távolsági/helyközi 55-öst és a helyi 66-ost.
Nemrég olyan szerencsém volt, hogy egy helyen, együtt tudtam megörökíteni a még működő, gyönyörűen helyreállított/restaurált farosokból egyszerre négyet is!
Íme, pár kép, gyönyörködjetek Ti is!
Íme, pár kép, gyönyörködjetek Ti is!
További képek itt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése